19 april 2005

Nej, vi har inte odugliga läkare i Sverige

Lasse lyfte igår fram läkarnas roll i debatten om sjukskrivningsfusk. Med all rätt undrar han varför läkare aldrig syns i debatten:

Varför debatteras aldrig läkarnas roll i sammanhanget? … Varför inte det? Jag menar, om det nu är som många tydligen menar, nämligen att folk fuskar och är sjukskrivna utan att vara sjuka så måste man ju konstatera att läkarna är ena riktiga klåpare. Närmast att jämföras med gamla tiders kvacksalvare.

Jag gissar att Lasse är ute efter att provocera, men argumentet att läkaren bestämmer över sjukskrivningar är dessvärre baserat på okunskap. Det är faktiskt inte läkaren som sjukskriver, det gör Försäkringskassan. Läkaren är däremot skyldig (enligt lag) att utfärda ett läkarintyg, som utgör basen för Försäkringskassans bedömning. Givetvis kan läkare vinkla till intygens innehåll för att göra det troligare att Försäkringskassan sjukskriver, men lika ofta skriver vi förmodligen intyg som inte är tänka att gå igenom.

I kommentarerna undrar Lasse om läkare utfärdar intyg till friska. Självklart gör vi inte det (om inte patienten kräver det). Svårigheten är dock att med säkerhet säga när det föreligger en sjukdom som nedsätter arbetsförmågan. Vår yrkesverklighet är i stort sett aldrig svart eller vit, utan allt handlar om att väga samman sannolikheter. Givetvis görs det då ibland felbedömningar. Nu kanske oftare än förr, med tanke på hur arbetsklimatet är idag. Dessutom innehåller förstås även min yrkeskår rötägg – vi är ju trots allt bara människor.

Jag tror inte att den ökande sjukskrivningstakten är ett resultat av fusk, utan ett tecken på hur vårt samhälle mår. Som Jinge säger i kommentarerna till Lasses inlägg är människan knappast designad för den extrema samhällsstruktur som idag råder. Snart måste man som sagt ha en magisterexamen i ekonomi för att sitta i kassan på Ica. Ädla hantverksyrken avregleras och flyttas utomlands och Sverige förvandlas till en nation av missnöjda tjänstemän. Alla vill, och kan, inte vara akademiker (och med tanke på arbetslösheten bland akademiker är det inte heller lämpligt). Det måste finnas en plats för alla. Fan vet hur det skall gå till.

Jag tycker avslutningsvis att Lasse har rätt i att läkare borde synas mer i vårddebatten. Av någon anledning tycks det ses som fult inom min läkarkår att uttala sig i offentliga ärenden, ty någon kan ju få för sig att vi har ett vinstintresse. Hu-jeda-mej.

Arkiverat under: Samhälle

Annons ›

1Lasse Strömberg skriver:

Visst är jag ute efter att provocera. Det är väl självklart? Jag tror faktiskt inte heller att vi har odugliga läkare i Sverige – tvärtom. Just därför är det så underligt att läkarna aldrig syns i debatten om det påstådda fusket med sjukskrivningarna.

Vi får ständigt höra att sjukskrivningarna beror på fusk! Vad jag är ute efter är att om det vore så borde politikerna angripa läkarna som i så fall medverkar till fusket. Jag tror alltså inte att läkarkåren i gemen medverkar till det utbredda fusk man kan tro förekommer om det som ständigt sägs är sant. Om nu läkarna i gemen inte fuskar genom att utfärda intyg som säger att patienten bör vara sjukskriven, ja, då är påståendena om det utbredda sjukskrivningsfusket lögn! Sedan kan vi givetvis diskutera i all oändlighet om de som är korttidssjukskrivna. De som stannar hemma ett par dagar utan sjukintyg. Har det ökat? Ja, det sägs det. Vad beror det på? Jag vet inte, men jag kan ju gissa. En gissning kan vara att det har samband med den ökande alkoholförtäringen…? Stressen? Minskad personaltäthet? Jag läste för något, kanske två, år sedan att forskare vid Umeå universitet undersökt sjukfrånvaron och det påstådda fusket. De kom fram till att fusket var betydligt mindre utbrett än vad man kunde utläsa i den allmänna debatten. Detta slogs dock, som vanligt , inte upp med krigsrubriker, tvärt om, det framfördes i notisform. Varför? Det om något borde ju varit en förstasidesnyhet av rang! Slutligen vill jag säga att det är skönt att vi är överens i frågan.

Skickat 19 april 2005, 16:31 #

2Sanna skriver:

Just nu har vi två (av fem personer) på min redaktion som är sjukskrivna på, vad vi andra i alla fall tycker är, tvivelaktiga grunder. Jag vet inte vad deras läkare sagt, eller Försäkringskassan, men arbetsbelastningsmässigt har de gjort helt “rätt” som är borta just nu – vilket så klart ökar bördan rejält för oss andra. Ibland känns det som att det räcker att gå till en doktor, gråta lite och säga att man är så trött och att det är sååå jobbigt att gå till arbetet – och vips får man ledigt i två månader.
Joakim, du vet kanske – brukar det ens vara psykologer inblandade när någon plötsligt är “trött” och vill vara hemma två veckor?

Skickat 19 april 2005, 19:44 #

3Joakim skriver:

Jag skulle nog inte blanda in en psykolog (eller annan samtalsterapeut) för någon som vill vara hemma två veckor. Å andra sidan hade jag helst undvikit att skriva ett sjukintyg för någon som är “trött”. Det krävs ett medicinskt tillstånd som nedsätter arbetsförmågan. Idag är det populärt med “utbrändhet”, som är en variant av depression. Man måste alltså uppvisa tecken till depression för att sjukskrivningen skall gå igenom. Så här skall det i alla fall vara. Men visst, om en patient ljuger ihop dessa tecken på depression kan det ibland vara svårt att genomskåda det. Dessutom vill man inte direkt sitta och misstro sina patienter. Det skulle vara förödande för patient-läkarrelationen.

Skickat 19 april 2005, 20:41 #

4Sanna skriver:

Ja, det är svårt med utbrändhet. Jag har en vän som lider av panikångest och jag vet hur fruktansvärt det är för honom – så jag kan tänka mig hur tex. panikångest i samband med utbrändhet kan vara. Men två veckor känns som kort tid för att bli frisk från, riktigt, utbrändhet… Framför allt när vi just nu har de två jobbigaste veckorna, i vår produktion, på hela året. Min andra kollega har en spricka i båtbenet i högerhanden – hon är nu inne på sin tredje månad av sjukskrivning. :)

Skickat 19 april 2005, 20:59 #

5Joakim skriver:

Ja, nog låter det lite besynnerligt med en tvåveckors sjukskrivning för utbrändhetsproblematik, om det nu är det det är frågan om. Är man riktigt utbränd kan det ta år att komma tillbaka. Handlar det om att man bara tycker det är jobbigt på arbetet av någon anledning skall man inte bli sjukskriven; då får man byta jobb.

Skickat 19 april 2005, 21:07 #

6Åsa skriver:

Det ligger rätt mycket i din sista delen i din kommentar, då får man byta jobb.

Jag tror egentligen inte det är så många som medvetet fuskar, fast de finns. Däremot så är det många som faktiskt både kan och vill jobba, men inte alltid med de arbetsuppgifter de har just nu. De skulle kunna jobba med andra saker, elle med samma på en annan arbtesplats. Jag tror att en stor del av sjukskrivningarna helt enkelt beror på att vi har en dåligt fungerande arbetsmarknad. Sedan är det ju fler och fler som anser att det är bättre att sjukskriva på deltid när det går, just för att kontakten med arbetet inte helt ska försvinna, utan det ska vara naturligt att gå dit.

Nej, jag tror inte att vi har dåliga läkare. Utan jag tror att mycket beror på just arbetsmarknaden Sedan är detomöjligt för en läkare att bedöma hur mycket arbetsofömågan egentligen är nedsatt, det går väl inte att ägna så mycket tid åt att kolla arbetsplatsen och grunden måste ju vara att tro på patienten.

Det är lite synd att Försäkringskassans riktigt klumpiga fall lyfts fram. Det finns exempel också på människor som har gått sjukskrivna länge, men med ett samarbete mellan försäkringskassan, facket, arbetsgivaren osv har blivit en mycket bra medarbetare inom ett annat arbetsområde hos arbetsgivaren.

Skickat 20 april 2005, 13:13 #

7Sofia skriver:

Hej Stefan

Jag vill bara säga att du är orsaken till att någonsin kom i kontakt med bloggen. Av någon underlig anledning satt jag och surfade och hittade din blogg som för övrigt verkligen har en snygg layout…
Ditt sätt att skriva tilltalar mig verkligen eftersom jag upplever en ödmjukhet i posterna, men det kanske är en feltolkning. Hur som helst har jag nu startat upp en egen blogg där du är är min förebild…
Mvh
Sofia i Norrbotten
-

Skickat 21 april 2005, 04:40 #

8BGAN skriver:

Du skriver .”I kommentarerna undrar Lasse om läkare utfärdar intyg till friska. Självklart gör vi inte det (om inte patienten kräver det).” Än en gång det lilla “om inte patienten kräver det”.

Såg för ett par dar sedan på nyheterna att en läkare trädde fram och menade på att han skrev sjukintyg till friska människor flera gånger i veckan och att han mådde dåligt för det. Vinklingen var att detta hade blivit ett arbetsmiljöproblem, för läkarna! Så går vi alltid runt den heta gröten i Sverige.

Skickat 28 april 2005, 16:41 #

9Joakim skriver:

Som jag försökt förklara kan vi inte vägra att utfärda ett intyg, men innehållet bör avspegla huruvida vi anser personen lida av en sjukdom eller inte. Idag kommer människor och begär intyg för allt mellan himmel och gjord, vilket avgjort tar tid från det vi är utbildade till dvs. (bota/lindra sjukdomar). Visst kan man se det som ett arbetsmiljöproblem för läkare, men framförallt som ett slöseri med offentliga medel. Varje läkarbesök subventioneras ju med skattemedel.

Skickat 28 april 2005, 17:04 #

10Henrik Sundström skriver:

Jag vill inte generalisera – jag vill påpeka: det finns såväl odugliga som dugliga läkare i Sverige.

Skickat 2 juni 2005, 15:12 #

11Väldigt trött skriver:

Läkarnas och myndigheters makt år 2006?

1) Det finns bra läkare som brinner för sitt arbete och kall.

2) Det finns läkare vars legitimation skulle ha dragits in för länge sedan.

3) Kategorin försäkringsläkare?
Väldigt stora likheter med en viss utövning som skedde under ”tredje” rikets ideologi!

4) Se detta som ren information, mitt inlägg får bedömas av var och en.
MEN likheten är väldigt slående.

Klippet gäller från verksamheten under åren 1938-45.

http://www.kuritzen.net/u ploads/pdf/svd870316lakar nas-roll.pdf

Har vi nu fått en ny ”Utrotning” att motarbeta, året i dag är 2006, vad har hänt under 60 år? Är vi på väg att falla tillbaka i utveckling? Skall dagens försäkringsläkare fortsätta att få arbeta med regeringens tillstånd, gällande brott mot medborgarnas rättigheter, helt under ”lagligt” skydd?? Hela vårt sociala skyddsnät är ju på väg att falla ihop totalt. Vi betalar 75 Kronor per intjänad hundralapp till staten. (Inkomstskatt- Moms- Avgifter)
Vi har år 2006 det högsta skattetrycket mot medborgarna i hela EU. Vart tar pengarna vägen??

Försäkringskassans status ligger idag under mattan, utredningar, åtgärder, ledning och personals kompetens ALLT är nu kaos! Handläggningstiderna motsvarar snart en medelsvenssons medellivslängd.

Vart ligger felet? I dessa missförhållanden utav idag år 2006? ÄR försäkringskassans tjänstemän ovanligt slarviga?, Medicinskt okunniga? Inkompetenta?Handläggare i underordnad befattning med mager utbildning och låg lön har mycket svårt att motstå det tryck som besparingskraven genererar: gamla dygder som sanningskrav, hög moral, medkänsla, vanlig anständighet och humanitet blir underordnat det överordnade sparkravet, som beordras av chefer och signaleras av politiker/Hans Karlsson och Berit Andor (Ansvariga ministrar)

Skadade och sjukas LAGLIGA rättigheter sätts helt åt sidan, lagen justerats INTE i takt med att försäkringskassan gradvis ändrat sitt förhållningssätt till de sjuka. I detta vakuum blir det fritt fram för tjänstemännens godtycke. Det är naturligt att det då uppstår situationer där människor med rätta upplever sig bestulna på sina rättigheter, dragna vid näsan och att besluten uppfattas som partiska.

Vi svenskar är stolta över att vi har en överhet som vi i stort sett kan lita på vad gäller grundläggande moraliska kvaliteter som opartiskhet,laglydnad, omutbarhet, professionell integritet, sanning och rättvisa. Besparingskraven, som i och för sig är nödvändiga, skapar ett sådant tryck på försäkringskassan, att vi tydligt kan se ett embryo till en utveckling som för tanken till byråkratier och myndigheter i den underutvecklade delen av världen där folket med rätta helt saknar förtroende för sina institutioner. sina förväntningar på vad välfärdssystemet kan ge dem, varför vi nu ser en snabbt växande förtroendeklyfta mellan myndigheten och de människor som myndigheten ska tjäna.

Problemet ligger inte på tjänstemannanivå eller chefsnivå. Det handlar inte heller om enstaka defekter i ett för övrigt väl fungerande system. De företeelser vi kommit i kontakt med i vår dialog och ärende via försäkringskassan är i stället uttryck för en djup kris för välfärdssystemet, som inte längre kan leverera den utlovade trygghet vi alla tagit för given. Försäkringskassan befinner sig i en djup förtroendekris. Avskaffa försäkringsläkarna och ersätt dem med fristående medicinsk expertis som skall stå under socialstyrelsen, höj handläggarnas kompetens och lön samt inför ett tydligt tvåpartsförfarande vid tvister mellan försäkringskassan och de sjuka. Först då kan försäkringskassan återfå allmänhetens förtroende.

Försäkringskassan befinner sig i en djup förtroendekris efter att både Riksförsäkringsverket (RFV) och Justitieombudsmannen (JO) riktat hård kritik mot kassornas arbete. RFV pekar i sin rapport på arbetets låga kvalité, de ofullständiga beslutsunderlagen och det faktum att försäkringskassorna bryter mot lagen. JO konstaterar att kassorna ofta struntar i lagar och förordningar och de anvisningar som RFV utfärdar. Utan att ha stöd i lagen ändras redan fattade beslut till de sjukas nackdel – rättssäkerheten åsidosätts.

Kassorna har alltför långa handläggningstider och JO kritiserar kassorna för att behandla likartade ärenden på olika sätt i olika delar av landet, vilket JO anser vara ett hot mot rättssäkerheten. I allmänhet brukar JO nöja sig med att kritisera myndigheter och därefter förlita sig på att myndigheten själv gör de nödvändiga förändringarna. Men i detta fall bedöms läget så allvarligt att JO kräver ett direkt regeringsingripande. JO har uppenbarligen helt tappat förtroendet för försäkringskassorna och tror inte på deras förmåga att själva göra de förändringar som krävs för att de sjuka ska få en rättvis behandling.

Allt fler statsvetare, professorer ”Riktiga” läkare och andra höga tjänstemän varnar nu för en total kollaps. Rättsväsendet larmar – media radio, tv larmar. ALLT finns ju där, men inget händer från våra politiker.

NEJ NU FÅR DET VARA SNART NOG! DAX ATT GÖRA ”EN PUDEL” HANS KARLSSON.
DAX att reformera hela denna organisation från grunden, dax att ta bort detta lapptäcke gällande regler, lagar, förordningar, underorganisationer som INTE FUNGERAR!

Du har ca 600 000 väljare som sitter som skadade, sjuka, förtidspensionerade. De ska snart välja en ny regering vid höstens val. Kommer det att bli ditt parti tro??
Upp till bevis nu! Det är ju partiet med röda underkläder som fixat till denna missär.

” Aldrig ljugs det så mycket som före ett val, under ett krig och efter en jakt/fisketur”

Skickat 18 februari 2006, 14:29 #

12Roland skriver:

Vi har ett stort gäng dåliga läkare i sverige liksom att vi har många otroligt duktiga läkare…..Som tur är så får man välja läkare att gå till……Och jag är en av dom som inte går tillbaks till en dålig läkare!!!!!Det borde vara lättare att plocka bort odugliga läkare!!

Skickat 20 mars 2008, 09:08 #

Ditt namn

Din epostadress

Din webbadress

Textile-hjälp

Din kommentar

Sök i arkivet